Fluitlessen

De lessen worden in verschillende vormen gegeven. Onder de verschillende kopjes vind je uitgebreide informatie.

Beginnerslessen
Algemene Muzikale Vorming
Individuele lessen
Duo  en groepslessen
Ensembles

Ik vind het een uitdaging om de liefde voor muziek en voor fluitspelen aan leerlingen over te brengen. Daarvoor zoek ik altijd naar passende lesmethoden en muziek. Ik stimuleer samenspelen van leerlingen onderling en zal in de lessen ook altijd samenspelen met fluit, piano of, voor wie wil, met meespeel-CD. Ik haal graag alles uit een leerling wat er in zit. Zeker met volwassenen is het tempo waarin dat gebeurt prima bespreekbaar. Want niet iedereen kan of wil een uur per dag studeren.
Ter motivatie en inspiratie organiseer ik regelmatig uitvoeringen. Voor belangstellenden en ouders of op zorglocaties, in kerken of scholen. En ik stimuleer het meedoen aan allerlei activiteiten, zoals concoursen, dag- en zomercursussen.

Met beginners werk ik veel auditief. Dat betekent dat er vooral op het gehoor muziek aangeleerd wordt om de aandacht zoveel mogelijk te richten op het fluitspel. Met de tieners wordt veel gewerkt met populaire methodes met CD-begeleiding. En ook menig volwassene heeft hier veel plezier in!
Bij gevorderde leerlingen heeft het klassieke fluitrepertoire een belangrijke plaats in de lessen. Alle lessen kennen ongeveer de volgende opbouw:
– toonvorming en techniek
– etudes of orkestspel
– voordrachtstukken en samenspel
– uitleg van de oefeningen en stukken om thuis te studeren

Mijn voornaamste doel met lesgeven is dat je plezier beleeft aan het musiceren, samen of alleen. En dat je leert om zelfstandig muziek in te studeren, zodat je op een gegeven moment de lessen niet meer echt nodig hebt om je te kunnen redden op je fluit.
Ik vind het erg belangrijk dat alles in de eerste plaats muzikaal klinkt. Of dat nou ‘Mieke heeft een lammetje’ is of een ‘fantasie van Telemann’. Het moet boeiend zijn om naar te luisteren.

Dus vanaf het allereerste begin wordt er veel aan toonvorming, zuiverheid en voordracht gedaan. Want zelfs een luisteraar die beweert niets van (klassieke) muziek te weten, hoort toch over het algemeen heel goed of iets vals wordt gespeeld.